Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky na své 58. schůzi 18. září 2020 schválila návrh Novely zákona o technických požadavcích na výrobky ve třetím čtení. Návrh zákona tak míří k projednání do Senátu. Tento legislativní předpis upravuje činnost ÚNMZ a nově také Agentury ČAS v oblasti správy, stanovení sazebníku poplatků, jejich výběru a nově zavádí nástroj, které umožní bezplatný přístup k vybraným normám a „jiným technickým dokumentům“ formou „sponzorovaného přístupu“. Návrh byl schválen jednomyslně všemi 85 přítomnými poslanci.
Chci jenom říct, že pirátská snaha o změnu přístupu českého státu k technickým normám trvá již déle než šest let a opravdu moc oceňuji, že v tomto volebním období se to povedlo domluvit. Myslím, že to ocení desítky tisíc živnostníků, řemeslníků, podnikatelů atd. Zároveň chci velmi ocenit přístup Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, stejně tak České agentury pro standardizaci, se kterou jsme toto během celého volebního období podrobně rozebírali, a byl tam velmi pozitivní konstruktivní přístup na naše návrhy a povedlo se to za nás velmi dobře domluvit.
Ing. Martin Jiránek, poslanec za Pirátskou stranu
Dále pak tento legislativní předpis upravuje postup ČIA při udělování akreditací ve správním řízení. V současné právní úpravě existuje určitá dvojkolejnost, když o odvolání proti rozhodnutí o zamítnutí žádosti o udělení akreditace, o pozastavení akreditace, o zrušení akreditace, o zamítnutí žádosti o rozšíření rozsahu akreditace, o zamítnutí žádosti o prodloužení platnosti udělené akreditace a o zamítnutí žádosti o zrušení rozhodnutí o pozastavení akreditace rozhoduje Ministerstvo průmyslu a obchodu (dále jen „MPO“) a o odvolání proti ostatním rozhodnutím a usnesením akreditačního orgánu rozhoduje statutární orgán akreditačního orgánu.
Sponzorovaný přístup k českým technickým normám a jiným technickým dokumentům
Sponzorovaným přístupem k českým technickým normám a jiným technickým dokumentům se rozumí bezplatné poskytování přístupu k české technické normě nebo jinému technickému dokumentu, které jsou pro účely uvedené ve zvláštním právním předpisu závazné, koncovým uživatelům na základě registrace způsobem umožňujícím dálkový přístup.
Jsou-li česká technická norma nebo jiný technický dokument pro účely uvedené ve zvláštním právním předpisu závazné, zajistí ministerstvo nebo jiný ústřední správní úřad, do jejichž působnosti tento zvláštní právní předpis spadá, u Agentury sponzorovaný přístup k této české technické normě nebo jinému technickému dokumentu.
Umožnění sponzorovaného přístupu k českým technickým normám a jiným technickým dokumentům sjedná Agentura s ministerstvem nebo jiným ústředním správním úřadem, do jejichž působnosti zvláštní právní předpis podle odstavce 1 spadá, v dohodě o sponzorovaném přístupu k českým technickým normám a jiným technickým dokumentům.
Návrh Vyhlášky o poplatcích za sponzorovaný přístup
Kterou se stanoví sazebník poplatků za poskytnutí českých technických norem a jiných technických dokumentů, poplatků za přístup do databáze a poplatků za sponzorovaný přístup k českým technickým normám a jiným technickým dokumentům
Ministerstvo průmyslu a obchodu stanoví podle § 6a odst. 4, § 6b odst. 4 a 6d odst. 3 zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění zákona č. …/2020 Sb.:
§ 1
(1) Poplatek za poskytnutí českých technických norem a jiných technických dokumentů stanoví příloha č. 1 k této vyhlášce.
(2) Poplatek za přístup do databáze stanoví příloha č. 2 k této vyhlášce.
(3) Poplatek za sponzorovaný přístup k českým technickým normám a jiným technickým dokumentům stanoví příloha č. 3 k této vyhlášce.
§ 2
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem …2020.
Příloha č. 1 k vyhlášce č. …/2020 Sb.
Poplatek za poskytnutí českých technických norem a jiných technických dokumentů
Poskytnutí českých technických norem a jiných technických dokumentů, cena podle počtu stran každého dokumentu: | Poplatek v Kč |
1 strana 2 strany 3 strany 4 strany 5 stran 6 stran 7-8 stran 9-10 stran 11-12 stran 13-20 stran 21-28 stran 29-36 stran 37-48 stran 49-60 stran 61-68 stran 69-88 stran 89-112 stran 113-148 stran 149-188 stran 189-228 stran 229-272 stran 273-328 stran 329-388 stran 389-452 stran 453-528 stran 529-620 stran 621-748 stran 749 a více stran | 18 36 54 72 90 108 126 162 198 211 315 325 405 525 532 588 728 896 899 1 019 1 139 1 271 1 439 1 619 1 811 2 039 2 315 2 699 |
Příloha č. 2 k vyhlášce č. …/2020 Sb.
Poplatek za přístup do databáze
Poskytnutí přístupových práv do databáze českých technických norem a jiných technických dokumentů | Poplatek v Kč |
bez možnosti tisku, jeden přístup platný 6 měsíců | 1 000 |
Jeden přístup platný 6 měsíců s možností tisku – do 50 stran včetně – do 200 stran včetně – do 1000 stran včetně dokoupení tiskových stran: 50 stran 200 stran 1000 stran | 1 500 2 500 3 500 500 1 500 2 500 |
bez možnosti tisku, jeden přístup platný 12 měsíců | 2 000 |
Jeden přístup platný 12 měsíců s možností tisku – do 150 stran včetně – do 600 stran včetně – do 3000 stran včetně dokoupení tiskových stran: 50 stran 200 stran 1000 stran | 3 000 5 000 7 000 500 1 500 2 500 |
pro knihovny[1], bez možnosti tisku, jeden přístup platný 12 měsíců | 10 000 |
[1] Zákon č. 257/2001 Sb., o
knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informačních
služeb (knihovní zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Příloha č. 3 k vyhlášce č. …/2020 Sb.
Poplatek za sponzorovaný přístup k českým technickým normám a jiným technickým dokumentům
Počet stran zpřístupňovaných norem[1] | do 500 | do 1000 | do 2500 | do 5000 | do 10000 | 25000 a více |
do 250 | 150 000 Kč | 270 000 Kč | 570 000 Kč | 900 000 Kč | 1 200 000 Kč | 1 350 000 Kč |
do 1000 | 510 000 Kč | 918 000 Kč | 1 938 000 Kč | 3 060 000 Kč | 4 080 000 Kč | 4 590 000 Kč |
do 2500 | 1 080 000 Kč | 1 944 000 Kč | 4 104 000 Kč | 6 480 000 Kč | 8 640 000 Kč | 9 720 000 Kč |
do 5000 | 1 710 000 Kč | 3 078 000 Kč | 6 498 000 Kč | 10 260 000 Kč | 13 680 000 Kč | 15 390 000 Kč |
do 10000 | 2 280 000 Kč | 4 104 000 Kč | 8 664 000 Kč | 13 680 000 Kč | 18 240 000 Kč | 20 520 000 Kč |
do 25000 | 2 550 000 Kč | 4 590 000 Kč | 9 690 000 Kč | 15 300 000 Kč | 20 400 000 Kč | 22 950 000 Kč |
Vysvětlivky:
[1] Součet stran všech zpřístupňovaných norem – určí Agentura na základě dodaného seznamu norem.
[2] Určí ministerstvo nebo jiný ústřední správní úřad odhadem.